سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور کشور در نشست خبری خود که امروز سه شنبه (۴ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: چند ماموریت را براساس قانون در دستور کار داریم و شامل؛ مدیریت ترافیک با ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه بر عهده پلیس راهور است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ میلیون جمعیت کشور کاربر حوزه ترافیک هستند، گفت: پوششهایی که در محورهای جادهای و شهری توسط پلیس راهور انجام میشود، ۳۴ درصد حوادث جادهای داریم که ۷۳ درصد جانباختگان در این است.
سردار هادیانفر بیان کرد: ۷ هزار واحد گشت و دوربینهایی که در سطح جاده و شهر داریم، در کشور پهناور ایران تعداد دوربینهای فعلی کفایت نمیکند پس ضرورت توسعه دوربینها امر مهمی است.
رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: سهم دستگاهها را همواره تاکید میکنیم امیدوارم دستگاههایی که مسئولیت در حوزه ترافیک دارند توجه داشتند، ۳۳ دستگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه ایمنی و کاهش ترافیک نقش اصلی دارند، ۳۳ درصد وزارت راه، ۱۵ درصد پلیس، ۱۵ درصد وزارت صمت، ۱۲ درصد صدا و سیما، ۱۱ درصد وزارت بهداشت و ۱۰ درصد وزارت کشور مسئولیت دارند.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در جادهها و شهرها جان خود را در تصادفات از دست دادند، افزود: ۳۷ میلیون وسیله نقلیه داریم و ۱۲ میلیون موتورسیکلت هستند، ۳۲ درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده بوده و باعث شدت تصادفات میشود، ۸۵ درصد موتورسیکلتهای ما نیز فرسوده هستند، روند اسقاط نامطلوب است و به عنوان اسقاط این روند را قبول نداریم.
سردار هادیانفر ادامه داد: امروز بیش از ۵.۴ میلیارد تردد در جادههای کشور داشتیم و نسبت به سال ۹۹، ۱۲ درصد افزایش داشته است.
رئیس پلیس راهور کشور گفت: سرعت غیرمجاز ۳۵ درصد افزایش داشته، سبقت غیرمجاز ۱۴ درصد کاهش داشته است، عدم رعایت فاصله طولی یکی از مشکلاتی است که ما داریم چراکه باعث افزایش تصادفات زنجیرهای شده و ۲۱ درصد افزایش داشته است. ۱۱ هزار و ۷۷۴ فوتی در سال ۹۹ داشتیم که در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر افزایش پیدا کرده است و هزار و ۳۸۰ نفر تفاوت آنهاست و این روند خوبی نیست، البته فوتیها در سال ۱۴۰۰، نسبت به سال ۹۸ بدون کرونا ۴ درصد کاهش دارد، اما به دلیل اینکه تردد در سال ۹۹ کاهش تردد داشتیم فوتیها نیز بیشتر است.
وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات مربوط به سواریها و موتورسیکلت سوارها است، افزود: سالانه ۳۰۱ هزار نفر در تصادفات مجروح، معلول و مصدوم شده است این روند خوبی نیست و در سال ۱۴۰۰، به ۲۴۸ هزار نفر رسیده است.
سردار هادیانفر گفت: بیش از ۳۸ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه راننده به جلو و عدم رعایت فاصله طولی است، یعنی بیشتر رانندگان با تلفن همراه کار کرده و یا توجهی به جلو ندارند، ۱۹.۵ درصد عدم رعایت حق تقدم، ۱.۵ درصد عدم کنترل خودروست.
رئیس پلیس راهور کشور بیان کرد: ۳۲ درصد جانباختگان تصادفات، سرنشینان است که عمدتا به دلیل نبستن کمربند ایمنی است. وی تصریح کرد: ۵۱ درصد جانباختگان ناشی از تصادفات در صحنه فوت میکنند، ۶ درصد حین انتقال و ۴۳ درصد در مراکز درمانی جان خود را از دست میدهند و قالبا به دلیل ضربه مغزی و خونریزی داخلی عامل فوت رانندگان است.
سردار هادیانفر گفت: ۲۷ درصد تصادفات در بحث واژگونی است که قالبا در ۸۵ درصد آن جاده ها، ۱۵ درصد در شهرها و ۶۰ درصد آن در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد.
رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه بیشترین افزایش جانباختگان در شهریور و مهرماه داشتیم، ادامه داد: هزار و ۵۰۲ نفر یعنی ۱۷ درصد از کسانی که در جادهها و شهرها براثر تصادف جان خود را از دست دادند، در ۳ هزار و ۷۰۰ نقطه حادثه خیز جان باختند.
وی افزود: افزایش ترددها، رشد وسایل نقلیه، فرسودگی وسایل نقلیه و ... عامل تصادفات است و ضعف آموزش نیز در این زمینه نقش دارد، تولید خودروها با کیفیت مناسب باید توجه شود، عوامل موثر در شدت تصادفات به دلیل ایمنی پایین خودرو است.
سردار هادیانفر بیان کرد: ۸۰ درصد راههای اصلی و فرعی دو طرفه است و کشتهها در این راهها رخ میدهد در مسیر آبادان_خرمشهر که مدتی پیش تصادف داشتیم به دلیل نبود جدا شونده در جاده است تصادف شدیدی رخ داد پس باید مسیر جادهها جدا شوند.
رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: در تخلفات رانندگی ۸ درصد برخورد داشتیم در ۲۰ تصادف حادثه ساز، ۱۰ درصد افزایش برخورد داشتیم بیشتر برخوردها در مسیر برون شهری بوده است، افزایش برخورد نیز توسط پلیس صورت گرفته است.
وی درباره دیون دولت، گفت: در سال ۹۹، ۷۱ درصد جرایم وصول شده و در سال ۱۴۰۰، ۷۸ درصد آن وصول شده و ۷ درصد بیشتر از سال ۹۹، وصولی داشتیم.
سردار هادیانفر افزود: هیچ یک از این جرائم به پلیس داده نمیشود تمامی آن به خزانه دولت واریز میشود.
رئیس پلیس راهور کشور بیان کرد: یک میلیون و ۳۷۰ هزار خودرو داریم که جرایم بالای یک میلیون دارند و ۳ بار به آنها پیامک پرداخت داده شده است زودتر جرایم را پرداخت کنند در صورت عدم پرداخت جریمه توقیف خواهند شد.
وی اضافه کرد: برای کسانی که دارای خودرو و موتورسیکلت هستند و تخلف میکنند، دو مرحله پیامک داده میشود، پیامک اول این است که تخلفی از شما رویت شده و درحال بررسی است و شناسه پرداخت ندارد اگر تخلف تایید شود پیامک دوم ارسال میشود که شناسه پرداخت دارد.
سردار هادیانفر گفت: توصیه میکنیم از طریق اپلیکیشنهایی مثل "قبضی نو" جرایم را پرداخت نکنند به همین دلیل مورد تایید ما نیستند توصیه ما برای پرداخت جرایم بانکها کشور، راهور ۱۲۰ و خودپردازهاست.
رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه امسال ۷۱۲ هزار خودرو شماره گذاری شده است، افزود: ۵.۳ افزایش نسبت به سال گذشته است، ۳ میلیون و ۱۸۴ هزار دستگاه نقل و انتقال شده و ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ دارد، ۱۹ هزار دستگاه اسقاط شده البته این اسقاط نامطلوب است.
وی تصریح کرد: یک میلیون و ۴۲۰ هزار گواهینامه داشتیم که ۲۴ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته و پلیس راهور ۴۸ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۹۱ خدمت به مردم ارائه داده است.
سردار هادیانفر گفت: کارت جدید خودرو با بارکد ۳ بعدی به زودی صادر میکنیم کارتهای خودرو قبلی قدیمی شده بود.
رئیس پلیس راهور کشور افزود: در برگ سبز خودرو کلمه " رسمی" را درج کردیم و هیچ الزامی برای ثبت در دفترخانه نیست و برگ سبز سند رسمی است.
وی در واکنش به صحبتهای خودروسازان برای ایمنی خودرو، گفت: خودروسازان فکر میکنم شوخی میکنند که میگویند با زاویه مناسب تصادف کنید! این چه حرفی است که میگویید، آقایان مدیرعامل آیا از خط تولید بازدید داشتید؟ کیسه هوای خودرو تابع سوئیچ نیست، راننده در شرایطی که بالای ۱۵ کیلومتر تصادف میکند باید کیسه هوا باز شود.
درحال تکمیل...